Monday, August 15, 2011

pudding kegemaran Ramadhan kali ini.

salam;

dah setengah bulan dah kita semua berpuasa. cepat je rasakan! maklumlah.. time bulan puasa ni la saya sibuk untuk mencungkil bakat tenggelam saya.haha... 

saya jarang sangat makan kuih-muih. its sooo yesterday..bak kata omputih.. saya lebih gemar spaghetti.yumyy!!

nak dijadikan cerita, saya ada seoranga kawan yang baru pulang dari negara Arab. katanya nak berniaga di bazar Ramadhan. jual pudding caramel. dari situlah saya mula kenal pada pudding ni. rasanya.. fulamak!!sedaaap!!!



credit to : Nabila Rafie...sedap!!tq!
oleh itu. saya ingin kongsi resepi buat puddiing ini. mudah ja. selamat mencuba!!!

Bahan-bahan ( Seisi keluarga )

  • 1 tin susu cair
  • 1 cawan susu segar
  • 1 senduk gula pasir
  • 5 biji telur
  • 1 sudu kecil tepung kastard
  • 1 sudu kecil tepung jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • Untuk dibuat karamel/ gula hagus:- 1 senduk gula pasir

Cara-cara

  1. Campurkan kesemua bahan kecuali karamel/ gula hangus. Tepung kastard & tepung jagung perlu dibancuh dulu dengan susu segar supaya tak berketul.(boleh guna whisk, hand mixer/ blender)
  2. Masukkan karamel/ gula hangus yang dah siap dibuat tadi ke dalam loyang. (Kalau boleh jangan terlalu hangus takut puding jadi pahit)
  3. Masukkan adunan tadi ke dalam loyang tersebut.
  4. Kukus selama lebih kurang 45 minit.
  5. Setelah siap sejukkan dalam peti sejuk. (sangat sesuai dihidangkan ketika sejuk)


percubaan pertama

3 comments:

belleraffie said...

ecehh!! thanks! terharu aku baca post ni.. haha.. :P

homestay said...

nk resepi kaw leh x..

Razil Tahir said...

weyh! kuih muih melayu will never be out-dated, okay??

and aku tag ko in a segmen...
http://assignmentcscrazil.blogspot.com/2011/08/segmen-cxs-geng-uitm-by-campus.html

join!!!